Repetitie 30 november

De les start met ademhalingsoefeningen en ritmische oefeningen. Nadien herhalen we de oefeningen met het mondstuk met de hele groep en per instrumentensectie.

De les start met ademhalingsoefeningen en ritmische oefeningen. Nadien herhalen we de oefeningen met het mondstuk met de hele groep en per instrumentensectie.

De instrumenten worden gemonteerd. Onze jonge klarinettisten krijgen de meeste aandacht. Met de nodige zorg worden de verschillende delen van de klarinet op elkaar geplaatst.

De instrumenten worden gemonteerd. Onze jonge klarinettisten krijgen de meeste aandacht. Met de nodige zorg worden de verschillende delen van de klarinet op elkaar geplaatst.

De volgorde van de onderdelen weten we al, maar hoe zet je een klarinet in elkaar? In principe kun je alle onderdelen in elkaar draaien, maar hoe weet je nu of je ze recht hebt zitten? Juf Sarah geeft de laatste instructies.

De volgorde van de onderdelen weten we al, maar hoe zet je een klarinet in elkaar? In principe kun je alle onderdelen in elkaar draaien, maar hoe weet je nu of je ze recht hebt zitten? Juf Sarah geeft de laatste instructies.

Meester Toon geeft intussen de nodige instructies aan de dwarsfluiten: Plaats je handen nooit op de kleppen maar altijd aan de uiteinden van de fluitdelen om de dwarsfluit te monteren of te demonteren. Maak een draaiende beweging om de delen in elkaar te zetten en NOOIT wringen of forceren !

Meester Toon geeft intussen de nodige instructies aan de dwarsfluiten: Plaats je handen nooit op de kleppen maar altijd aan de uiteinden van de fluitdelen om de dwarsfluit te monteren of te demonteren. Maak een draaiende beweging om de delen in elkaar te zetten en NOOIT wringen of forceren !

Trombones en trompetten hebben het snel voor elkaar: het mondstuk plaatsen op het instrument en even wachten op de rest.

Trombones en trompetten hebben het snel voor elkaar: het mondstuk plaatsen op het instrument en even wachten op de rest.

We starten vandaag met toon 5. Na klarinetten, dwarsfluiten is het de beurt aan de saxofoons om de toon over te nemen.

We starten vandaag met toon 5. Na klarinetten, dwarsfluiten is het de beurt aan de saxofoons om de toon over te nemen.

Om een mooie toon te krijgen moet men de tanden van elkaar houden, het gaatje in het kopstuk voor niet meer dan twee derde bedekken, en een mooie rechte houding aannemen.

Om een mooie toon te krijgen moet men de tanden van elkaar houden, het gaatje in het kopstuk voor niet meer dan twee derde bedekken, en een mooie rechte houding aannemen.

Na het aanzetten van de verschillende secties wordt tutti gespeeld. We sluiten de les af met slang en ritmische vraag- en antwoordspelletjes.

Na het aanzetten van de verschillende secties wordt tutti gespeeld. We sluiten de les af met slang en ritmische vraag- en antwoordspelletjes.

Vrijdag 3 december. De jonge muzikanten nemen onmiddellijk plaats op hun vaste stek. Meester Toon herhaalt enkele zaken van vorige les en we starten onmiddellijk met enkele ademhalingsoefeningen. Nadien starten we met enkele eenvoudige oefeningen op het mondstuk. Ritmische oefeningen, vraag-antwoordspelletjes in de maat van vier worden door iedereen herkend. De les van vorige week hebben we goed onthouden! Voor de eerste keer worden de instrumenten volledig gemonteerd. Met de nodige zorg worden de verschillende delen van klarinet en dwarsfluit in elkaar geplaatst. Leerlingen kijken en luisteren aandachtig naar de instructies van de leraar. Leerlingen helpen elkaar om deze klus te klaren. Met een beetje hulp van juf Sarah lukt het om de klarinetten snel in elkaar te plaatsen.  Goed, klaar voor het grote werk. Vandaag spelen we toon 5. Meester Toon speelt deze toon voor op de trombone. Klarinetten bijten de spits af, dwarsfluiten en saxen gaan trombones en trompetten vooraf. Hier en daar wordt er nog wat bijgestuurd en dan worden de instrumenten gereinigd. Na het spelen moeten de instrumenten  ALTIJD drooggemaakt worden. Alle instrumenten zijn ofwel voorzien van een wisser, een zacht kwastje en een droge doek. Na het spelen wordt het rietje opgeborgen. Het is beter om het rietje niet op het mondstuk te laten zitten, dan trekt het snel krom.In de instrumentenkoffers zijn opbergdoosjes voorzien. Klaar? Nog even herhalen wat we vandaag hebben geleerd en bergen we de instrumenten op voor volgende les. Tot volgende week!