BLAZERSKLAS ERPS-KWERPS EERSTE LES

De eerste les krijgen de leerlingen een introductie door Marion Zwanebergh-Neefs. Dit onder aanwezigheid van 4 leraren, directeur en 2 docenten van Blazersklas Erps-Kwerps

De eerste les krijgen de leerlingen een introductie door Marion Zwanebergh-Neefs. Dit onder aanwezigheid van 4 leraren, directeur en 2 docenten van Blazersklas Erps-Kwerps

De leerlingen worden opgesteld per sectie. Er wordt van meetafaan serieus gewerkt aan houding en ademhaling.

De leerlingen worden opgesteld per sectie. Er wordt van meetafaan serieus gewerkt aan houding en ademhaling.

Eindelijk het moment van waarheid: leerlingen nemen het mondstuk uit de instrumentenkoffer. Rieten worden geplaatst, lippen worden geperst op het trompet- of trombonemondstuk.

Eindelijk het moment van waarheid: leerlingen nemen het mondstuk uit de instrumentenkoffer. Rieten worden geplaatst, lippen worden geperst op het trompet- of trombonemondstuk.

Na een intensieve les pakken de leerlingen de instrumenten in en nemen docenten, leraren van Mater Dei plaats op de bank voor een eerste vorming.

Na een intensieve les pakken de leerlingen de instrumenten in en nemen docenten, leraren van Mater Dei plaats op de bank voor een eerste vorming.

Directeur Joris en juf Ilse volgen de intensieve vorming van Marion.

Directeur Joris en juf Ilse volgen de intensieve vorming van Marion.

Er wordt geopteerd om de methode Essential Elements te gebruiken. Een methode die door tal van Blazersklassen wordt gebruikt en de mogelijkheid biedt om concertuitstappen, uitwisselingen te organiseren.

Er wordt geopteerd om de methode Essential Elements te gebruiken. Een methode die door tal van Blazersklassen wordt gebruikt en de mogelijkheid biedt om concertuitstappen, uitwisselingen te organiseren.

Vrijdag 23 november is het moment van de waarheid aangebroken. 27 leerlingen, 4 leerlingen  en directeur krijgen een gloednieuw instrument. De jonge muzikanten worden opgesteld volgens instrumentensectie in de klas. Leraren, leerlingen zitten zij aan zij en volgen aandachtig de instructies van Marion Zwaneberg (Yamaha). De docenten van Blazersklas Mater Dei worden voorgesteld: Lana Langenaeker en Toon Deceuninck. Lana neemt de houtblazers voor haar rekening. De trompetten en trombones zullen door Toon worden begeleid. Correcte houding, tips bij het ademhalen en enkele oefeningen vooraf worden intens opgevolgd. Leerlingen halen na verloop van tijd de instrumenten uit de koffer. Heel voorzichtig worden de rieten van saxofoon en klarinet op de instrumenten geplaatst. De rieten worden bevochtigd en snel worden de eerste tonen aangezet. Eerst wordt tutti enkele vraag-antwoord spelletjes ingezet. Verschillende secties zetten noten aan in een eenvoudig ritme in de vierkwartsmaat. Via het slangmotief leren de jonge muzikanten luisteren naar elkaar.
Docenten Lana en Toon, leraren en directeur van Mater Dei kregen na de eerste les een vorming waarin ze stelselmatig in de methodiek van de Blazersklas worden ondergedompeld. Aanpak, handige tips worden gedeeld om de volgende maanden aan de slag te gaan. De aanwezige leraren maken kennis met de methode Essential Elements. Een handige methode met de nodige online-tools biedt de mogelijkheid om snel samen aan de slag te gaan.