Foundation Résonnance

Fondation Résonnance opgericht in 1998 door Elizabeth Sombart zorgt ervoor dat muziek wordt gebracht op plaatsen waar het niet zo evident is. Door het organiseren van gratis concerten in rusthuizen, ziekenhuizen, zorgcentra, centra voor jongeren en volwassenen met beperkingen,gevangenissen, organisaties die zich inzetten voor hulpbehoevenden, kansarmen enz. kunnen deze verschillende doelgroepen toch genieten van muziekconcerten.Jaarlijks zijn dit meer dan 500 concerten.

Vertegenwoordigd in verschillende landen: Zwitserland, Frankrijk, Italie, Spanje, Roemenië,Libanon en België heeft onze stichting diverse doelen.

Het is dus onze missie om een waardevolle bijdrage te leveren aan de wereld door mensen in staat te stellen hun leven te verbeteren en te verrijken door hen te laten genieten van onze muziek en concerten.

Résonnance België heeft al heel wat (benefiet)concerten op zijn actief staan, sinds 2 jaar wordt er duchtig gewerkt aan de uitbreiding en de professionalisering van het Belgisch filiaal.

In België hebben we het genoegen om samen te mogen werken met Fabrice Eulry als Ondervoorzitter en Artistiek Directeur van onze stichting. Toen voor de eerste keer, samen met Elizabeth Sombart, het concert: “Classic Meets Boogiewoogie” georganiseerd werd, kende dit een overweldigend succes. Ondertussen een wederkerend thema tijdens de benefietconcerten.

Onze GRATIS optredens met Elizabeth Sombart en/of Fabrice Eulry – die plaats vinden in woonzorgcentra, jeugdinstellingen, organisaties voor hulpbehoevenden,voor kinderen en volwassenen met beperkingen, gevangenissen enz. worden door de bewoners, personeelsleden en vrijwilligers van de diverse centra met warm applaus onthaalt

Onze BENEFIETCONCERTEN die tevens andere stimuleren om ook hun steentje bij te dragen aan alle behoeftigen van onze maatschappij kennen meer en meer succes.

Aan diverse organisaties die zich inzetten voor het culturele,fysische en psychisch welzijn van iedereen verlenen wij gratis onze medewerking, door het organiseren van benefietconcerten, waarvan de opbrengst integraal naar het gekozen project gaat.

Door ons dus financieel te steunen kunnen wij deze bepaalde doelgroepen verder ondersteunen.

We werken uitsluitend met vrijwilligers, en als stichting zijn we volledig afhankelijk van de donaties en steun die bedrijven of particulieren ons geven. In het buitenland krijgen we al jaren deze steun; adellijke families, multinationals, bedrijven en particulieren, kunnen zich volledig kunnen terugvinden in de doelstellingen van Résonnance.

Elizabeth Sombart – Oprichtster en voorzitster van Stichting Résonnance
Pianiste -Oprichtster van CIEPR – Lerares voor de Masterclasses voor piano

Elizabeth werd geboren in Straatsburg en begint met pianoles als ze 7 jaar is. Op haar 11e gaat ze naar het conservatorium van haar geboortestad en geeft ze een eerste openbaar concert. Later wint ze de eerste prijs voor piano en voor kamermuziek en verlaat Frankrijk om haar kunsten te perfectioneren in Buenos Aires bij Bruno-Leonardo Gelber. Ze vervolledigt haar opleiding bij grootmeesters als Peter Feuchtwanger in Londen en daarna bij Hilde Langer-Rühl in Wenen waar ze haar verdiept in het gebruik van de ademhaling in het pianospel.

De daarop volgende 10 jaar bestudeert ze muzikale fenomenologie bij Sergiu Celibidache aan de Universiteit van Mainz, waar ze de Pedagogie Résonnance ontwikkelt: de fenomenologie van de klank en de houding en beweging.

Op het palmares van Elizabeth Sombart staan concerten over heel de wereld in de meest prestigieuze concertzalen als: Théâtre de Champs-Élysées in Parijs, Carnegie Hall in New York, Wigmore Hall in Londen, Concertgebouw van Amsterdam, Suntory Hall in Tokio, Victoria Hall in Genève en Sala Palau in Barcelona. Ze speelde kamermuziek met o.a. Augustin Dumay (viool), Patrick Gallois (fluit), Lluis Claret (cello) en Akiko Nakajima (sopraan). Ze speelde ook samen met het Nationaal Orkest van Lille, het Filharmonisch Orkest van Straatsburg, het Orkest van de Bruckner Akademie van München en het Symfonisch Orkest van de XXIe eeuw van Keulen.

Elizabeth Sombart nam een aanzienlijke discografie en videografie op en gaf verschillende boeken uit. In 2006 kreeg Elizabeth Sombart in Frankrijk de Nationale Orde van Verdienste voor haar volledige werk en in 2008 de Franse Orde van Kunst en Letteren voor haar artistieke carrière.

Naast haar activiteit als soliste, richtte Elizabeth Sombart in 1998 in Zwitserland de Stichting Résonnance op, die vandaag vestigingen heeft in 6 andere landen (Frankrijk, Italië, België, Roemenië, Spanje en Libanon). Doel van de Stichting is «de klassieke muziek brengen naar plaatsen waar ze niet gespeeld wordt» (ziekenhuizen, rusthuizen, instellingen voor minder validen, gevangenissen, bedrijven, enz.) in de geest van de Pedagogie Résonnance, onderwezen aan de CIEPR en in alle filialen van Résonnance.

Al meer dan 25 jaar wijdt Elizabeth Sombart zich aan de vorming van pianisten in masterclasses aan de Stichting Résonnance, aan universiteiten en conservatoria in Zwitserland en daarbuiten (Parijs, Lausanne, Rome, Barcelona, Beiroet en Boekarest).

Fabrice Eulry – Ondervoorzitter en Artistiek Directeur Résonnance België
Bluespianist – Leraar masterclass improvisatie

Fabrice Eulry werd geboren op 4 september 1962. Zijn kindertijd bracht hij door in Tunesië, zijn jeugd in de buurt van Lyon en daarna in New Orleans om in 1990 te stranden in Parijs.
Hij ontwikkelde zijn improvisatietalent met respect voor verschillende muzikale identiteiten, voor zowel de folklore als intellectuele muziek.Fabrice Eulry blinkt uit in zijn verscheidenheid aan stijlen en haalt zijn verbeelding uit alle akoestische, ritmische, melodische, gezongen en instrumentale muziek: van barok tot Russische romantiek, Duits of Frans, New Orleans jazz tot eenstemmige oriëntaalse klassieke muziek, van Amerikaanse swing tot boogiewoogie en niet te vergeten la chanson Française.

Fabrice heeft een zwak voor de muziek van Scott Joplin, James Scott, Tom Turpin, Joseph Lamb, Zez Confrey, Billy Mayerl enz. De invloed van bepaalde muzikanten is duidelijk merkbaar in zijn speelstijl. Voorbeelden daarvan: Georges Gerschwin, Eroll Garner, Earl Hines, Pete Johnson, Jelly Roll Morton, Wilhelm Kempff, Teddy Wilson, Ramsey Lewis, Ray Charles, Yves Nat, Alfred Cortot enz.Fabrice Eulry probeert altijd om te discussiëren met zijn studenten over muziek met oog voor het respect voor de eigenheid van elke cultuur en elke periode.

Soms combineert hij verschillende stijlen of zet ze naast elkaar in eenzelfde improvisatie.Hij behoudt echter een coherente en eenduidige opbouw vanuit een fenomenologisch standpunt, door zijn gevoelige waarneming van sonore relaties en een scherp bewustzijn van muzikale prioriteiten. De belangrijkste thema’s die hij behandelt zijn: de variatie, het verband tussen de partituur en het klavier, empirische improvisatie, analytische improvisatie, de combinatie van de twee vorige en de studie van de modale muziek.

Fabrice Eulry heeft nog steeds het 24 uur marathon piano record op zijn palmares

Benefietconcerten in zorginstellingen

Oprichtster Elisabeth Sombart

Artistiek directeur België Fabrice Eulry

Reacties en suggesties op dit artikel zijn steeds welkom.
 

Gelieve vooraf de richtlijnen door te nemen. 

 

Uw naam (verplicht)

Uw e-mail (verplicht)

Reactie