Logo ‘Hart voor kunsteducatie’

Een compleet nieuw en professioneel logo ontwerpen, dat is zo eenvoudig nog niet. Een logo is vaak bepalend voor de eerste indruk en blijft voor een zo lang mogelijke tijd het boegbeeld voor een initiatief.

Het logo komt op vrijwel elke communicatie uiting: van de visitekaartjes tot en met de bedrijfswebsite. Een goed begin is, in het geval het ontwerpen van een logo, dus meer dan het halve werk. Maar hoe komt deze eerste indruk tot stand? Wat is de psychologie achter de eerste indruk van een logo? Maak het ultieme logo!

Een uniek logo, kan voor betere herkenbaarheid zorgen

Elke kleur wekt een ander soort emotie op, sneller dan de hersens kunnen denken om hier een rationele reden aan te koppelen. Uit onderzoek is gebleken dat 62 tot 90% van de eerste indruk in het onderbewustzijn wordt bepaald door kleur alleen. Het is dus belangrijk dat de kleuren van het logo bij de identiteit van het bedrijf passen. Hieronder een overzicht: welke kleur past het beste bij de identiteit van het initiatief?

Vergeet echter niet rekening te houden met de achtergrond kleur, waarop het logo te zien zal zijn. Witte, gele en lichtgrijze logo’s zullen bijvoorbeeld minder goed opvallen op de witte achtergrond van bijvoorbeeld een website.

Kies de vorm van het logo

Net als kleuren, kan ook de vorm van het logo voor reacties zorgen in het onderbewustzijn. Een ronde vorm is bijvoorbeeld heel erg gefocust op emoties. Ronde vormen staan voor liefde, relaties, vriendschap en kunnen laten zien dat een bedrijf om de klant geeft en altijd klaar staat om te helpen waar nodig. Dit is de indruk die bedrijven willen wekken, als zij klanten hebben, waar vaak een langdurige relatie mee wordt aangegaan.Vierkanten, rechthoeken en driehoeken kunnen staan voor stabiliteit, daadkracht en betrouwbaarheid. Dit zijn een goede vormen voor bedrijven die goed georaniseerd, efficiënt en professioneel over willen komen. Samenvattend richten ronde vormen zich meer op emotie, waar hoekige vormen staan voor meer zakelijke aspecten als efficiëntie.

Ook de lijnen binnen de vorm hebben invloed op het onderbewustzijn. Horizontaal gerichte lijnen wekken een indruk van rust en kalmte, waar verticale lijnen staan voor daadkracht en aggressie. Lijnen met een lichte curve staan voor beweging, ritme en plezier, waar lijnen met scherpe hoeken staan voor energie en levendigheid.

Kies de vormen die het beste passen bij de identiteit van het bedrijf. De vorm, zal samen met de kleur, het grootste deel van de eerste indruk van het logo beïnvloeden.

Verborgen aspecten in het logo

De leukste logo’s hebben een slimmigheidje in het ontwerp zitten. Een aspect dat vaak niet in één oogopslag gezien wordt, maar als er beter gekeken wordt een verborgen boodschap heeft. Hier zijn talloze voorbeelden van.De beste logo’s zijn tijdloos

Het logo krijgt een waarde door de prestaties en de manier van communiceren van het bedrijf zelf. Een goede naam opbouwen en deze koppelen aan het logo, kost tijd en geld. Het is zonde om alle emoties, verbonden aan het logo, weer af te moeten breken omdat het logo verouderd is. De vernieuwing van een logo kan veel geld kosten en ten koste gaan van de goede naam die aan het logo gekoppeld is.

Het ultieme logo

Het ultieme logo geeft consumenten een sterke en relevante eerste indruk van het achterliggende bedrijf, ook al is iemand nog nauwelijks in aanraking gekomen met de identiteit van het bedrijf. Een logo kan boekdelen spreken, zij het niet altijd in het bewustzijn: maak hier gebruik van. Begrijp de psychologie achter de interpretatie van logo’s en ontwikkel zelf het ultieme logo, die past bij de identiteit van het bedrijf!

Ter illustratie de verschillende stappen die hebben geleid tot het uiteindelijke logo van ‘Hart voor kunsteducatie’…

1. Uiteenlopende stijlen worden geprobeerd.

2. Favoriete thema’s worden verder uitgewerkt.

3. Het uiteindelijke logo.