Muziek doorbreekt, verbindt en versnelt in tijden van vluchtelingencrisis

Muziek doorbreekt, verbindt en versterkt in tijden van vluchtelingencrisis. Het aantal vluchtelingen in Vlaanderen neemt toe. Hierdoor stijgt ook het aantal anderstalige nieuwkomers die binnenkort op de schoolbanken terechtkomen.

Vele vragen rijzen op. Hoe kan het onderwijs de integratie optimaliseren en welke middelen zijn hiervoor nodig? Hoe kan muzische vorming helpen om de kinderen en jongeren te sensibiliseren en betrekken? Eind oktober staken enkele belanghebbenden de koppen bij elkaar in het Leuvense stadskantoor.

De aanwezigen waren de Leuvense schepen van Onderwijs/Diversiteit Mohammed Ridouani, de Afghaanse vluchteling Wali Sediqi, directeur Natascha Peeters van een basisschool te Houthalen, educatief medewerker Mieke Verwaest van vzw Vormen en Jos Maes, voorzitter van Muzes, een organisatie van leraren kunst en muzische vorming.

Een gesprek over de stand van zaken m.b.t. de vluchtelingencrisis en het belang van kunsteducatie.