Reactie vanuit DKO

Reactie vanuit DKO

Beste,

 

Ik ben Maarten Vansina directeur van de Academie Beeldende Kunst Westerlo. Maandagavond ontving ik jullie mail en deze kwam niets te laat. Ik heb jullie bezorgdheid gedeeld binnen de Commissie Onderwijs van 12/12/2017. Die dag zaten wij daar samen met de spelers van het DKO. Ik ben samen met collega’s ook bezorgd over de manier waarop men de kunsteducatie aan het herorganiseren is… Willen jullie eens samenzitten in januari zodat ik een goed zicht krijg op jullie concrete bezorgdheden en zodat jullie ook weten wat het nieuwe decreet voor het DKO betekent?

Zoals jullie weten is het DKO geen leerplichtonderwijs en hebben wij op zich geen rechtstreekse betrekking tot de uitgestelde implementatie van de eindtermen in het leerplichtonderwijs. Zoals ik het echter in het gesprek met de commissieleden verwoordde heeft het ene- volgens mij – met het andere te maken.

 

Deel uit mijn betoog betreffende samenwerking met het leerplichtonderwijs

 

Bovendien is deze maatregel- persoonlijk-  fundamenteel onrechtvaardig. In feite wil men een tekort aan artisticiteit binnen leerplichtonderwijs dichtspijkeren met broodnodige centen uit het DKO. Is het dan niet logischer, dat we de opleiding plastische opvoeding, muzische vorming en muzikale opvoeding en esthetica tegen het licht houden, dat u de rol van Canon Cultuurcel en heel de cultuureducatieve sector herbekijkt? Daar zitten fantastische mensen en ik zeg dit niet als aanfluiting naar hen, wel omdat we ineens de gratis remedie worden van een vastgesteld probleem bij de buren. Ik wil het doortrekken naar dit parlement, indien er bevoegdheden van het federale parlement naar het Vlaamse niveau worden gebracht zonder verschuiving van middelen zou het kot hier toch te klein zijn?!

Gisteren avond kreeg ik een mail van Muzes, de pleitbezorger van kunsteducatie in het leerplicht onderwijs. Zij maken zich zorgen over de toekomst van MO en PO in het eindtermen debat. Hoe rijmen we deze twee zaken? Ik kan niet anders dan concluderen; wanneer ik deze twee zaken naast elkaar leg;  dat men het DKO wil inzetten als kunsteducatie in het leerplichtonderwijs en men op dezelfde moment de huidige kunsteducatie daar wil terugschroeven. Ik vind dat geen faire discussie.   Kortom, we zijn zijn voor samenwerking, wij zijn een partner, maar niet voor deze prijs. Een bruidsschat ter ere van onze verankering binnen onderwijs vind ik ongepast en een aderlating voor de huidige werking. Als wij problemen moeten oplossen uit het leerplichtonderwijs, moeten daar middelen tegenover staan. ”

 

Met vriendelijke groeten

Maarten Vansina
directie gemeentelijke Academie Westerlo
directie.academie@westerlo.be
0492/3460497